Nejsou to nevyužité příležitosti?

20.10.2025

V našem městě probíhají potřebné rekonstrukce hlavních silničních průtahů vč. rekonstrukce kanalizace, přeložek a náhrady sítí, budování vsakovacích betonových nádrží na několika místech. Součástí je i rekonstrukce kruhového objezdu, který byl vybudován pouze provizorně.

Bohužel nic nebylo dosud řádně dokončeno, jen je umožněn průjezd stavbou tam, kde je hotová silnice. Chodníky čekalo předláždění, čeká se i na zbudování autobusového stanoviště.

Je zatím předčasné stavbu nějak hodnotit, ale již nyní je jisté, že se nevyužily některé příležitosti, které se využít mohly. A tady je na místě ptát se proč?

Proč není kruhový objezd oválný či nemá třeba tvar osmičky, tedy takový tvar, aby se do něj napojila i silnice na Lysou? Lépe by se pak zvládaly kalamitní (havarijní) situace na dálnici, kdy se stará průtahová silnice použije jako objízdná trasa.

Další otázkou je vztah kraje (a potažmo města) k cyklistům. Nevyužila se možnost udělat stezky pro cyklisty. Máme sice záhyby pro parkování, místo na záhony a zeleň, chodníky po obou stranách silnic, ale pruh pro cyklisty žádný. Navíc silnice se zdají užší než předtím a lze důvodně předpokládat, že kamiony, autobusy a větší vozidla obecně budou mít problémy a pravděpodobně stavbu poškodí, protože havárie nelze vyloučit. Zúžení má snad jedinou výhodu: zpomalí provoz.

Co parkoviště P+R (a K+R) pro lidi, kteří si na autobusové stanoviště dojedou autem a dále pokračují autobusem? Kde budou mít tu možnost? Benátky sice nemají vlak, ale minimálně je tu malý přestupní uzel PID a bylo by vhodné tomu přizpůsobit i možnosti parkování jak pro cestující, tak pro autobusy. Aby se do určeného prostoru autobusového stanoviště vešly a vzájemně si nepřekážely.

Samozřejmě je pozdě bycha honit, laik se v projektech nevyzná, proto ani nemůže uplatnit nějakou připomínku. Ale existují odborné instituce, které se ke stavbě mají vyjádřit. Nepamatuji se, zda se provádělo nějaké setkání s občany, kde bylo o stavbě informováno. Buď neproběhlo, nebo jsem ho přehlédl či jsem se nemohl účastnit. Informace na stránkách města jsou, dokonce aktuální, což je dobře, nicméně je těžké se v tom orientovat a postrádá to možnost se přímo zeptat tváří v tvář.

Počkáme si až bude dílo dokončeno a jak bude vypadat. A jak bude sloužit občanům města. Osobně jsem z toho unavený a hlavně udivený, jak se něco udělá, aby se to po nějaké době zase předělávalo. Dlaždiči by asi mohli vyprávět.

Nejedu sociální sítě, nekomentuju, nevztekám se, jen mi je smutno z toho, že vázne koordinace (domluva), že se ještě úplně neukončila ani ta Pražská ulice od Bursy na konec Benátek, že celý ten plac u parkoviště u Maxihitu tak dlouho stál a nic se tam nedokončilo. Laicky bych řekl, že firma vybraná krajem jako hlavní dodavatel selhává v přímém přenosu. Stavbou procházím denně do práce a z práce domů.

Říkám si, že každý mladý chce být buď právník nebo ajťák, tak není divu, že chybí šikovní řemeslníci. Jestlipak nám to tady nedláždil nějaký filozof z Ukrajiny? Vím, je to nemístná spekulace a spekulovat nechci. Jenže ubraňte se tomu, když se to muselo předělávat. Co dělali stavbyvedoucí a dozor?

Naštěstí nejsem stavitel, takže se mohu tak maximálně hořce pousmát a nemusím plakat.