Zakuklení Motoristé sobě?

13.11.2025

Zamýšlím se nad současnou situací v místě, kde žiju a pracuju. U nás na radnici vládne ODS s ANO. V posledních letech je město neustále rozkopané. Pravda, po více jak 30 letech jsme se dočkali obchvatu, ale především se rekonstruují hlavní průtahy městem vč. kruhových objezdů.

Hlavně je to doprovázeno rekonstrukcí kanalizace, přeložkami sítí a budováním vsakovacích nádrží, což obnáší několik betonových nádob v zemi na několika místech. Proč se občasné přetékání vody z kanálů za velkých lijáků, kdy to množství vody dešťová kanalizace nepobrala, řešilo zrovna takhle? Nevím.

K tomu nové chodníky, všude dlažba a obrubníky, město nechalo kvůli stavbám pokácet dost stromů, pravda některé byly oslabené, nemocné, ale většinou jenom překážely, prostě rostly na špatném místě.

A co náhradní výsadba? Ale ano, samozřejmě i více stromů se vysadilo, než pokácelo. Ovšem většinou se vysazovalo mimo město, např. u toho obchvatu. Ale i u obnovených polních cest, což osobně kvituji, protože tam chodím se psem, event. jezdím na kole. Ve městě jsou ale módní a moderní květinové záhony, které jsou samozřejmě náročnější na údržbu (zalévání, pletí) a hlavně v horkém létě tu pociťujeme rozpálený beton a chybí tu stín. Prostě chybí stromy a keře, které poskytují trochu stínu a zachytávají i ten prach, který samozřejmě provoz na silnici víří.

Chodníky jsou zbytečně široké a na obou stranách ulice, jsou tu záhyby pro parkování, místo na ty záhony květin, ale nějaký pruh pro cyklisty, to ne. Navíc silnice se zdají užší než předtím a lze důvodně předpokládat, že kamiony, autobusy a větší vozidla obecně budou mít problémy a pravděpodobně stavbu poškodí, protože havárie nelze vyloučit. Zúžení má snad jedinou výhodu: zpomalí provoz.

Všude musí být obrubníky a dlažba. To je jen úchylka projektantů nebo do nějakých předpisů a norem přetavený požadavek šílených byrokratů? Nebo to má jen zvýšit cenu stavby, aby byl občan ohromen kolik to stálo a jak je to díky tomu krásné?

Dobře, ale co funkčnost a výdrž? Taková stavba by měla vydržet desetiletí a zvládat nápor přehnaného automobilismu. Který je uměle nafukován ještě šílenou výstavbou všech možných boxů na balíky, rozmístěných na zbytečně moc místech po celém městě. Že by příprava na patnácti minutové město? Extrémní nárůst dodávek, co rozváží balíky, nebo jídlo, pití, potraviny. A díky tomu (a samozřejmě uzavírkám kvůli stavbám) přibývá dopravních nehod.

No jo, motoristé sobě sami největším nebezpečím. Klidné venkovské městečko, do něhož jsem se před více než 30 lety přistěhoval, už je úplně jiné. Je to taková noclehárna "korporátníků" a byrokratů z Prahy a zásobárna lidských zdrojů pro blízkou automobilku.

Oni ti betonáři v čele města ani tu zeleň nenechají v klidu. Přímo pod našimi okny nám tu vzniká revitalizace veřejného (zeleného) prostoru. Jestli třeba v revitalizované nivě Jizery a v revitalizovaném podzámeckém parku žádné obrubníky u cest použity nebyly, tady se budované cesty (samozřejmě pravoúhlé) bez obrubníků neobejdou. Jo, a ta revitalizace začala už dříve první etapou: vybudováním parkoviště. Však na sídlišti byla součástí revitalizace také výstavba parkovišť. Takže motoristé sobě tu řádí delší dobu, bez ohledu na ty stejnojmenné, kteří se dostali do Sněmovny a chystají se do vlády.

Jak to říkají bratia Slováci? "Choďte do piče a najlepšie je sa odťal odjebať". Tož tak, ve městě, kde "vládnou" zakuklení motoristé sobě, se mi jako chodci, cyklistovi a milovníku stromů a přírody, nějak přestává líbit.